دیدگاه ناظر آرمانی در فلسفه اخلاق و نسبت آن با آموزه های دینی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
- نویسنده عطیه خردمند
- استاد راهنما حسن میانداری
- سال انتشار 1392
چکیده
تصمیم گیری صحیح اخلاقی، تشخیص اصول و ارزش های صواب از ناصواب یکی از دغدغه های مهم آدمی است. بر همین اساس، فیلسوفان اخلاق، هماره در صدد کشف اصول و ضوابطی بوده اند که به کمک آن ها و با مراعات آن ها بتوان از وقوع خطا در داوری های اخلاقی جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد. از نظربرخی فیلسوفان اخلاق، یکی از نظریه هایی که می تواند ما را تا حد زیادی ازای گونه خطاها باز دارد نظریه ی ناظر آرمانی است. نظریه ناظرآرمانی، اگرچه نظریه ای فرا اخلاقی است که به تحلیل معنایی و وجودشناسانه ی گزاره های اخلاقی همت گمارده است، اما نتایجی را در روش معرفت اخلاقی و حل تعارضات اخلاقی درپی دارد که ما را به معیاری خاص در تعیین صدق و کذب قضاوت های اخلاقی ملتزم می نماید.از منظر این نظریه از آن جا که تمامی حقایق اخلاقی ساخته و پرداخته ی پسند و ناپسند این ناظران هستندو هیچ حقیقت اخلاقی جز دیدگاه آنان وجود ندارد ،تنها این نگرش ها باید معیار صحّت و سقم داوری اخلاقی قرار گیرد. این ناظران از آن جهت آرمانی و ایده آل نامیده شده اند که نظریه پردازان این نظریه کوشیده اند آن ها را با ویژگی های خاص شخصیت پردازی کنند؛ خصوصیاتی که احراز آن ها بتواند از خطاهای معمول که قضاوت های اخلاقی انسان های عادی را مخدوش و ناقص می سازد جلوگیری نماید. ویژگی هایی که شاید بتوان گفت که احراز یا اکتساب اکثر آن ها از توان انسان های عادی خارج است این نظریه، اگرچه ظاهری جذّاب دارد، دارای اشکالات متعدّدی است که یکی از مهم ترین آن ها وابسته دانستن صدق و کذب قضاوت های اخلاقی به ناظرانی خالی از صفات اخلاقی است که به رعایت هیچ اصل اخلاقی ملتزم نیستند. بی معیار و دلبخواهی بودن داوری اخلاقی از نتایج روشن این نظریه است. به همین علّت منطبق دانستن این ناظران بر خدا به اشعری گری محض خواهد انجامید. و از طرف دیگر منطبق دانستن آن بر عقل که حاکی از اصول و ارزش های قطعی اخلاقی است یا به از دست رفتن کارکرد عقل و یا به خاطر قبول حقایق پیشین اخلاقی، به خود ستیز گشتن این نظریه خواهد انجامید.
منابع مشابه
نسبت معرفت آرمانی با معرفت دینی در اندیشه ملاصدرا
نوشتار حاضر در پی آن است تا به این مسئله پاسخ گوید که چه نسبتی میان معرفت آرمانی و معرفت دینی وجود دارد. برای این منظور مباحث گوناگون و پراکنده ملاصدرا در باب علم، عالم و معلوم در چارچوبی منظم بازسازی شده است. در این بازسازی منظم، علاوه بر اینکه جزئیات جدیدی از نظر ملاصدرا مطرح میشود، با نگاه جدیدی از ملاصدرا مواجه میشویم که نتیجه و حاصل بررسی علم، عالم و معلوم آرمانی از منظر اوست. به نظر می...
متن کاملتاب آوری از دیدگاه روانشناسی جدید و نقش ایمان به آموزه های دینی در آن
چکیده: هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی دیدگاه روانشناسان غربی در مورد مفهوم تاب آوری و بررسی نقش ایمان به آموزههای اسلامی در تقویت تاب آوری در افراد است. روش: روش تحقیق این مقاله توصیفی تحلیلی است که با مراجعه به منابع کتابخانهای به جمع آوری و سپس تحلیل دیدگاهها پرداخته خواهد شد. یافته ها: آنچه از بررسی ها بدست آمد این است که مفهوم تاب آوری در روانشناسی معادل صبر بعنوان یک فضیلت اخلاقی بسیا...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاخلاق حرفه ای در آموزه های دینی
اخلاق، علمی است که سرچشمههای اکتساب صفات نیک و راه مبارزه با صفات بد و آثار هر یک را در فرد و جامعه مورد بررسی قرار میدهد. بیشک، بحث های اخلاقی از زمانی که انسان گام بر روی زمین گذارد آغاز شد. از حضرت آدم علیه السلام تا سایر پیامبران الهی یکی پس از دیگری به تهذیب نفوس و تکمیل اخلاق که خمیر مایه سعادت انسان ها است پرداختند، اما بزرگ ترین معلم اخلاق، پیامبر اسلام (ص) می باشد که با شعار «انما ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023